RUH ORANG YANG MATI DIBERI KESEMPATAN MENGUNJUNGI KUBUR DAN KELUARGANYA


Ruh-ruh orang yang beriman masih diberi kesempatan mengunjungi kuburnya dan ahli keluarganya sampai setahun lamanya.Apabila melebihi 1 tahun dipindahkan ke tempat lain, tempat himpunan ruh-ruh orang mukmin.Hal ini berlaku bagi ruh-ruh orang mukmin sahaja.

 Kata Ibnu Abbas : Apabila hari Raya, hari kebesaran dalam islam, seperti 10 Muharram, hari Jumaat, 1 Rejab, pertengahan bulan Sya'ban dan malam "Lailatul-qadar", ruh-ruh orang mukmin diberikan kesempatan turun ke bumi untuk mengunjungi keluarganya.Apabila ia sampai di rumahnya ia cuma boleh berkata, akan tetapi yang masih hidup tidak dapat mendengarnya.

 "Hai keluargaku,hidupku kini sangat terasing.Meskipun kamu tidak dapat melihat aku tapi aku dapat melihatmu dan medengar perkataanmu.Aku tidak memerlukan makan dan minum daripadamu, akan tetapi yang aku harapkan hanya doamu.Hendaklah kamu ingat pada suatu ketika kamu pasti akan mengalami seperti aku.Pergunakan masa hidupmu untuk beribadat dan beramal soleh, berbuat segala kebaikan, itulah yang sangat bermanfaat pada dirimu.

 Oleh kerana itu, jika melihat anak isterinya rajin beribadat dan tidak lupa mendoakan dia, gembira dia serta mendoa kepada ALLAH untuk keluarganya.Lalu kembalilah dia pada tempatnya dengan rasa puas hati.Namun sebaliknya, jika ia melihat keluarganya tidak beribadat atau melakukan maksiat maka kembalilah dia dengan perasaan kecewa dan sedih.

 Oleh kerana itu keluarga yang masih hidup jangan lupa keluarga yang telah tiada terutamanya bagi anak yang ibubapanya  telah tiada.Rajin-rajinlah mendoakan ibubapa tiap-tiap hari atau selepas solat 5 waktu, sebagaimana doa yang ALLAH ajarkan kepada kita di dalam Al-Quran : "Ya ALLAH, ampunilah aku dan kedua ibubapaku dan kasihanilah mereka berdua sebagaimana mereka menjaga aku di waktu kecil”.

 Ketahuilah, apabila ibubapa kita telah meninggal dunia, maka segala amal perbuatan kita ditunjuk oleh malaikat kepada ibubapa kita.Jika amal perbuatan yang kita lakukan baik, maka ibubapa kita menerima dengan senang hati dan mendoakan kepada kita.Jika kita melakukan perbuatan kejahatan ibubapa kita akan sedih dan kecewa.Maka berutunglah ibubapa yang mempunyai anak yang soleh dan selalu mendoakan kepada dia.


Sama-sama kita renungkan..

No comments:

Post a Comment