Perihal Tentang Kematian
Apabila roh keluar dari jasad, ia akan berkata-kata dan
seluruh isi alam sama ada di langit atau bumi akan mendengar kecuali jin dan
manusia.Apabila mayat dimandikan, lalu roh berkata :
“Wahai orang yang memandikan, aku minta kepadamu kerana Allah untuk
melepaskan pakaianku dengan perlahan-lahan sebab pada saat ini aku beristirihat
daripada seretan malaikat maut”.
Selepas itu, mayat pula bersuara sambil merayu :
“wahai orang yang memandikan, janganlah engkau menuangkan air dalam
keadaan panas.Begitu juga jangan menuangkan dengan air yang dingin kerana
tubuhku terbakar apabila terlepasnya roh dari tubuh”.
Apabila dimandikan, roh sekali lagi merayu :
“Demi Allah, wahai orang memandikan jangan engkau mengogosok aku dengan
kuat sebab tubuhku luka-luka dengan keluarnya roh”.
Setelah dimandi dan dikafankan, telapak kaki mayat diikat
dan ia pun memanggil-manggil dan berpesan lagi supaya jangan diikat terlalu
kuat serta mengafani kepalanya kerana ingin melihat wajahnya sendiri,
anak-anak, isteri atau suami buat kali terakhir kerana tidak dapat melihta lagi
sampai Hari Kiamat.
Sebaik keluar dari rumah lalu ia berpesan :
“Demi Allah, wahai
jemaahku, aku telah meniggalkan isteriku menjadi Balu.Maka janganlah kamu
menyakitinya.Anak-anaku telah menjadi yatim dan janganlah kamu menyakiti
mereka.Sesungguhnya pada hari aku telah keluar dari rumanhku dan aku tidak akan
dapat kembali kepada mereka buat selama-lamanya”.
Sesudah mayat diletakkan pada pengusung, sekali lagi
diserunya kepada Jemaah supaya jangan mempercepatkan mayatnya suara anak-anak
dan sanak saudara buat kali terakhir.
Sesudah dibawa dan melangkah sebanyak tiga langkah dari
rumah, roh pula berpesan :
“Wahai kekasihku, wahai saudaraku dan anak-anakku, janganlah kamu
diperdaya dunia sebagaimana ia memperdayakan aku dan jangalah kamu lalai ketika
ini sebagaimana ia melalaikan aku”.
"Sesungguhnya aku tinggalkan apa yang aku telah kumpulkan untuk warisku
dan sedikitpun mereka tidak mahu mananggung kesalahanku”.
“Adapun didunia, Allah menghisab aku, padahal kamu berasa senang dengan
kedunian.Dan mereka juga tidak mahu mendoakan aku”.
Ada satu riwayat daripada Abi Qalabah mengenai mimpi beliau
yang melihat kubur pecah.Lalu mayat-mayat itu keluar dari duduk di tepi kubur
masing-masing.Bagaimanapun tidak seorang pun ada tanda-tanda memperlehi nur di
muka mereka.Dalam mimpi itu,Abi Qalabah dapat melihat jirannya juga dalam
keadaan yang sama.Lalu dia bertanya kepada mayat jirannya mengenai ketiadaan
nur itu.
Maka mayat itu menjawab :
“Sesungguhnya bagi mereka yang memperolehi nur adalah kerana petunjuk
daripada anak-anak dan teman-teman.Sebaliknya aku mempunyai anak-anak yang
tidak soleh dan tidak pernah mendoakan aku”.
Setalah mendengar jawapan mayat itu, Abi Qalabah pun
terjaga.Pada malam itu juga dia memanggil anak jirannya dan menceritakan apa
yang dilihatnya dalam mimpi mengenai bapa mereka.Mendengar keadaan itu,
anak-anak jiran itu berjanji di hadapan Abi Qalabah akan mendoa dan bersedekah
untuk bapanya.Seterusnya tidak lama selepas itu, Abi Qalabah sekali lagi
bermimpi melihat jirannya.Bagaimanapun kali ini jirannya sudah ada nur
dimukanya dan kelihatan lebih terang daripada matahari.
Baginda Rasullullah S.A.W berkata :
Apabila telah sampai ajal seseorang itu maka akan masuklah
satu kumpulan malaikat ke dalam lubang-lubang kecil dalam badan dan kemudian
mereka manarik rohnya melalui kedua-dua telapak kakinya sehingga sampai
kelutut.Setelah itu datang pula sekumpulan malaikat yang lain masuk menarrik
roh dari lutut sehingga sampai ke perut dan kemudiannya mereka keluar.Datang
lagi satu kumpulan malaikat yang lain masuk dan menarik rohnya dari perut
sehingga sampai ke dada dan kemudiannya mereka keluar.Dan akhir sekali datang
lagi satu kumpulan malaikat masuk dan menarik roh dari dadanya hingga sampai ke
kerongkong dan itulah yang dikatakan saat nazak orang itu”.
Sambung Rasullulah S.A.W. lagi :
“Kalau orang yang nazak itu orang yang beriman, maka
malaikat Jibrail a.s. akan menebarkan sayapnya yang sebelah kanan sehingga
orang yang nazak itu dapat melihat kedudukannya di syurga.Apabila orang yang
beriman itu melihat syurga, maka dia akan lupa kepada orang yang berada
disekelilingnya.Ini adalah kerana sangat rindunya pada syurga dan melihat terus
pandangannya kepada sayap Jibrail a.s.
“Kalau orang yang nazak itu orang munafik, maka Jibrail a.s.
akan menebarkan sayap sebelah kiri.Maka orang yang nazak itu dapat melihat
kedudukannya di neraka dan dalam masa itu orang itu tidak lagi melihat orang
disekeliliginya.Ini adalah kerana terlalu takutnya apabila melihat neraka yang
akan menjadi tempat tinggalnya..
Sama-sama kita renunngkan..
No comments:
Post a Comment