Mayat Hitam Legam


Suffian Al thauri telah menceritakan pada Abu Lith katanya :

Masa aku tawaf, aku berjumpa seorang lelaki, tiap-tiap kali ia melangkah ia membaca selawat.Aku mempersalahkan perbuatan itu.Lalu aku memanggil dia dan aku katakana adakah selawat mu lebih besar dari tasbih dan tahlil? Ya, kata lelaki itu, ini adalah satu rahsia yang tidak diketahui oleh seorang pun selain dari aku sahaja, iaitu aku bersama dengan bapaku hendak mengambil haji tetapi malangnya didalam perjalanan bapaku telah sakit, aku melayannya sehingga dia meninggal dunia.

 Alangkah terperanjat aku takala melihat tubuh mayat bapaku itu berubah sdikit demi sedikit kepada hitam legam, aku berdukacita tetapi aku syukur di atas pemberian Allah.Di malam itu manakala aku terlena aku bermimpi seorang lelaki yang sangat baik paras wajahnya, gilang gemilang, bersih dan wangi baunya dating hamper dan menyapu muka mayat bapaku yang terlunjr.

 Seketika itu jua bertukar tubuh mayat bapaku itu kepada cantik, takala ia meninggalkan mayat itu aku pegang bajunya dan bertanya siapakah engkau? Jawapnya akulah Muhammad bin Abdullah, bapamu seorang yang berdusta tetapi banyak membaca selawat keatas ku.



Sama-sama kita memperbanyakan selawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W.

No comments:

Post a Comment